Nu neurowetenschappers en psychologen in staat zijn steeds beter ons gedrag te voorspellen worden de inzichten ervan gretig overgenomen voor managers en hrm’ers.

Het levert namelijk een schat aan informatie hoe je medewerkers precies dat kunt laten doen wat je wil, zonder dat ze het zelf in de gaten hebben.

En belangrijk: het werkt!

 

In managementtaal heet dat nudging

 

Exacte percentages zijn er niet, maar zo’n 90 tot 99% van de keuzes die we dagelijks maken doen we onderbewust. Nudging is het inspelen op dat onderbewuste van je medewerkers of collega’s. Je geeft ze een nudge, een duwtje, om dingen voor elkaar te krijgen. Snap je hoe dat werkt, dan kun je dat naar je handzetten. Denk aan de vlieg in het urinoir (meer plas erin dan ernaast). Denk aan het lekkers bij de kassa (neem je snel nog even mee) of de producten met hoogste marge op ooghoogte in het supermarktschap (pakken mensen eerder).

Nudging is populair omdat de bewuste machtsmiddelen steeds meer aan kracht verliezen. Je op je kennis, positie of sociale status laten voorstaan en daar zeggenschap aan ontlenen was eeuwenlang well done. Maar anno 2018 bereik je daar steeds minder mee. Door te leren inspelen op het onderbewuste van mensen kan je hen echter sturen zonder de baas te hoeven spelen.

 

Interessant natuurlijk, maar: hoe integer is nudging eigenlijk?

 

Het antwoord is simpel, maar breng het maar in praktijk: het is afhankelijk van je intentie.

Ben je geïnteresseerd in het versterken van je eigen positie of ben je erop uit je zin door te duwen dan is nudging not done. Je bent bezig met manipuleren en met mensen voor je karretjes spannen. Op de korte termijn kun je daar winst mee boeken, op de lange termijn verlies je draagvlak. Mensen voelen het aan of doorzien uiteindelijk wat je doet. En hebben ze het idee dat ze een pion zijn in het plan van een ander, dan zullen ze gegarandeerd minder hard werken.

Is je intentie om kwaliteiten en talenten te benutten en te verbinden aan de organisatiedoelen en ben je daarin transparant, dan dien je in feite een hoger doel. Het gaat niet om jouw belang, het gaat om het bredere belang. Nudging kan je dan helpen om mensen juist te laten floreren.

 

Hoe nudge je op een integere manier?

 

1. Stel vast wat het gezamenlijke of hogere doel is. Wil je mensen meekrijgen, moet je toch eerst zelf weten waarnaar je onderweg bent.

2. Ken de kwaliteiten en talenten van de mensen in je team. Nudgen is niet alleen voor managers. Ook projectleiders, adviseurs en experts (etc etc) hebben er belang bij dat andere mensen met hen mee doen. Door inzicht in je teamleden weet je wie je vroeg bij je brainstorm moet betrekken, wie je de risico’s in kaart laat brengen en wie je een projectplan overtuigend laat presenteren.
Tip. Zelfs de grootste cynici en betweters hebben kwaliteiten en overtuigingen die je helpen. De kunst is om die in een nieuw daglicht te zien en de mensen te verbinden aan het hogere doel.

3. Ken je eigen intrinsieke drijfveren en je rol in het geheel. Leer je tegenkrachten en de mechanismes kennen die in de weg zitten. En ontdek hoe je je daarvan los kunt maken. Dat vraagt zo af en toe om bezinning om het geheel van je daden te overzien en waar nodig bij te sturen.

 

Trap niet in de valkuil van ‘dat doe ik al’

 

Wij mensen hebben allemaal een ego, een persoonlijkheid. Kenmerkend daarvoor is dat het altijd met de eigen overleving, en dus met het eigen belang, bezig is. Je ego doorzien en zo nodig ervan loskomen of je gedrag corrigeren, vraagt veel zelfkennis en lef. Wat doe je als je je niet kunt vinden in de koers van je bestuurder/ directeur of in de wensen van je aandeelhouders? Voer je het uit en kies je (onbewust) voor je eigen positie? Of heb je vertrouwen dat er elders zo nodig een andere plek voor je is en maak je het bespreekbaar?

In sommige organisatieculturen betekent dat dat je het gevoel kunt hebben er alleen voor te staan of tegen de stroom in te roeien. Goede leiders zijn echter gericht op een groter belang en streven na om hun ego niet als ankerpunt voor hun handelen en besluiten te gebruiken.

Die zelfkennis is trouwens ook nodig om goed te kunnen nudgen. Alleen door inzicht te krijgen in de werking van je eigen psyche, snap je hoe de mechanismes werken in de psychen van de mensen om je heen.

 

Samengevat

 

Nudging is het inspelen op het onderbewustzijn van mensen om iets gedaan te krijgen. Doe je dat met de intentie die je eigenbelang overstijgt én met respect voor de ander, is er niets mis met nudging. Anders wordt het manipuleren. Dat is niet integer én het keert zich uiteindelijk toch tegen je.

Om goed te kunnen nudgen heb je drie elementen nodig:
 

  1. Een helder, hoger doel. Hoger als in: je eigen ego overstijgend
  2. Kennis en inzicht in de werking van pysche van andere mensen
  3. Een stevige dosis zelfkennis en de bereidheid om dit steeds verder te ontwikkelen.